Pigg istället för trött efter maten

Pigg istället för trött efter maten

Ett av mina bästa sätt att få mer energi från maten jag äter är att alltid ha massor av fräscha grönsaker på tallriken.

Pigg istället för trött efter maten

Genom att fylla halva tallriken med olika grönsaker motverkar du den tunga och trötta känslan som kan komma efter att du ätit.

Istället känner du dig lagom mätt, nöjd och påfylld med energi. Grönsaker balanserar upp måltiderna och gör att de känns lättare.

Kom ihåg att tugga maten ordentligt för att underlätta matsmältningen. Stora matbitar tar lång tid och kräver mycket energi att bryta ner.

Ju mer du tuggar maten desto skönare kommer det kännas i magen efter att du ätit och ju piggare kommer du bli.

Skillnad på grönsaker & grönsaker

Ät helst matiga grönsaker och rotfrukter som mättar och ger mycket näring i form av långsamma kolhydrater, vitaminer, mineraler och fibrer.

Isbergssallad, gurka och tomat innehåller mest vatten, så satsa på mörkgröna bladgrönsaker istället för att få i dig mer näring som kan omvandlas till energi.

Råa grönsaker innehåller massor av enzymer som kroppen behöver för att fungera optimalt. Bäst är att variera mellan råa och tillagade grönsaker för att få i dig både enzymer, vitaminer och mineraler.

Pigg istället för trött efter maten

Exempel på näringstäta grönsaker

  • Broccoli
  • Blomkål
  • Avokado
  • Groddar
  • Haricots verts
  • Ärter
  • Jordärtskocka
  • Kronärtskocka
  • Spenat
  • Mangold
  • Ruccola
  • Morötter
  • Rödbetor
  • Kålrabbi
  • Kålrötter
  • Palsternacka
  • Persiljerot
  • Squash
  • Selleri
  • Grönkål
  • Svartkål
  • Brysselkål
  • Rödkål
  • Vitkål (gärna som surkål)

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *