Öka dina chanser att vakna utvilad

Sov gott och vakna utvilad

En sak som får mig att må riktigt bra är att få vakna på morgonen och känna mig helt utvilad, pigg och redo att starta dagen. Jag försöker skapa den känslan så ofta jag kan genom att göra min sovtid till en av de viktigaste punkterna i min kalender. Det ökar mina chanser att vakna utvilad.

Sömn är bästa medicinen

Att sova är något av det bästa och mest effektiva vi kan göra för vår hälsa. Under sömnen återhämtar vi oss och fyller på med ny energi. Hela kroppen får vila och läker sig själv under natten. Ny forskning visar också att när vi sover gör hjärnan en ordentlig storstädning där skräp rensas bort genom det glymfatiska systemet.

Det bästa är att det sköts helt automatisk och utan att vi behöver anstränga oss. Hur bra är inte det?! Vi borde se sömn som en dunderkur för hälsa. Glöm dieter och hårda träningsprogram – en god natts sömn är bästa medicinen för de flesta hälsoproblem.

 

Öka dina chanser att vakna utvilad

Du vet säkert hur många timmars sömn just du mår allra bäst av, men hur ofta får du den sömn du faktiskt behöver?

För mig är 7-8 timmar det optimala. Jag lyckas oftast få in de timmarna eftersom jag bestämt mig för att prioritera min sovtid. Sen skadar det ju inte att jag älskar att sova.

Här kommer några tips på saker jag gör för att sova bättre och vakna utvilad.

 

1. Lägg bort mobilen, datorn och surfplattan

Ljuset från elektroniska skärmar minskar din kropps utsöndring av sömnhormonet melatonin eftersom hjärnan tror att ljuset innebär att det är dag. För lite sömnhormon gör det svårt att sova och kan göra sömnen orolig.

Gör det till en vana att lägga bort mobilen, datorn och surfplattan ett par timmar innan du går och lägger dig. Om du har svårt att låta bli telefon kan du sätta den i flygläge eller stänga av den helt så du inte blir lockad av notiser.

 

2. Ha gott om tid att somna

Om du går och lägger dig för sent finns risken att du stressar över att du måste somna snabbt för att hinna få dina sömntimmar. För att somna behöver du lugn och ro, så försök istället se till att ha gott om tid att somna.

Räkna ut vilken tid du vill somna för att få de timmar du behöver. Lägg dig en halvtimme eller en timme innan den tiden och ta det lugnt. Läs en bok, skriv några rader om dagen, andas djupt ner i magen eller bara slappna av.

 

3. Fyll på med magnesium

Om du har svårt att somna på kvällen eller sover oroligt kan det hjälpa att fylla på med extra magnesium. Det är ett mineral som vi lätt får brist på eftersom kroppen behöver extra mycket magnesium när vi stressar. Vanliga tecken på magnesiumbrist är muskelkramper, utmattning, trötthet, huvudvärk och sömnproblem.

För att få effekt av magnesiumtillskott är det viktigt att välja en form som lätt kan tas upp och användas av kroppen. Välj helst magnesiumcitrat, trimagnesiumcitrat, magnesiumglycinat, magnesiumoxid, magnesiumklorid (i sprayform), magnesiumkarbonat eller magnesiumtaurat.

Vitamin B6 (pyridoxin) är viktig för att tarmen ska ta upp magnesium, så för att optimera effekten kan du ta det tillsammans med ditt magnesiumtillskott. Hos mig kan du köpa ett färdigkombinerat tillskott med trimagnesiumcitrat och B6, som är mycket lättupptagligt för de allra flesta.

 

Referenser:

http://fof.se/tidning/2016/10/artikel/somn-tvattar-hjarnan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *