Kosttillskott som hjälp vid stress

Kosttillskott som hjälp vid stressVilken känsla får du av ordet stress? En jobbig klump i magen? Svettiga handflator och hjärtklappning? Ångest? Oro?

Trots att vi ofta ser stress som något negativt, är det en naturlig del av livet och något som vi behöver för att kunna fungera. För att vakna på morgonen, kunna fokusera på jobbet och hålla igång under dagen behöver vi ett visst mått stress. Stressen i sig är egentligen inget farligt och inget som skadar oss. Det är en normal kroppslig och mental reaktion som har ett viktigt syfte i våra liv.

Problemet idag är att många av oss stressar alldeles för mycket och under för långa perioder. Om vi samtidigt får för lite sömn och återhämtning blir vi till slut trötta och får svårt att orka med. Långvarig stress sliter ut oss istället för att ge oss den där positiva, kortvariga energikicken.

Näringsbehov vid stress

Vår kropp är fantastiskt bra på att ta hand om oss och ge oss det vi behöver, när vi behöver det. Det mesta fungerar helt automatiskt, utan att vi behöver tänka på det. Under perioder av stress använder kroppen till exempel extra mycket näring för att hålla oss friska och pigga så länge som möjligt.

Mer magnesium går åt bland annat till att hålla rätt mineralbalans. Binjurarna använder extra B-vitaminer för att producera stresshormonet kortisol som håller oss pigga. C-vitamin hjälper i sin tur till att sänka kortisolnivån i blodet så vi kan varva ner och sova på natten.

Om stressen pågår under en lång tid förbrukar kroppen mer och mer näringsämnen, vilket kan leda till brister på vitaminer, mineraler, fettsyror och aminosyror. Istället för att låta en stressig period slita ut dig kan du hjälpa kroppen med tillskott av viktiga näringsämnen innan det går så långt att du får brister.

Kosttillskott som hjälp vid stress

De doser jag rekommenderar här är underhållsdoser som kan tas under en längre tid. Om du stressat mycket och länge kan du behöva ta kurer med högre terapeutiska doser för att få önskad effekt. Med en blodanalys kan vi undersöka ditt behov av näringsämnen så du får det just du behöver.

1. Magnesium

Har kallats kroppens anti-stress-mineral eftersom det har en lugnande effekt på binjurarna. Magnesium hjälper spända muskler slappna av och kan förbättra sömnen. Mineralet förbrukas extra snabbt vid stress eftersom det är viktigt för energiproduktionen i kroppens celler.

Dosering: 200-600 mg om dagen. Om du har svårt att sova, ta minst 300 mg på kvällen innan du lägger dig. För att lugna nervsystemet om du känner dig stressad under dagen kan intaget delas upp så hälften tas på morgonen och hälften på kvällen.

2. Vitamin B12 och övriga B-vitaminer

När kroppen är under stress krävs stora mängder B-vitaminer, framför allt vitamin B12. Ämnesomsättning och energiproduktionen är beroende av vitamin B12. Det behövs vid produktion av röda blodkroppar som transporterar syre ut till kroppens celler. Syre måste finnas i cellerna för att de ska kunna skapa energi. Du kan bland annat känna dig trött, orkeslös, yr och få huvudvärk när du har brist på vitamin B12.

Dosering: Ett komplex med alla B-vitaminer är mest effektivt eftersom de jobbar i nära samarbete och förstärker varandra. Tillskottet bör innehålla minst 50 mcg vitamin B12. Ta gärna B-vitaminer på morgonen eftersom de ökar ämnesomsättningen och kan höja din energinivå.

3. Vitamin C

C-vitamin är viktigt för normal produktion av stresshormoner i binjurarna. Vid långvarig stress minskar produktionen av dessa hormoner och som följd kan vi känna oss trötta, orkeslösa och låga på energi. Kroppen använder också C-vitamin vid nedbrytning av stresshormonet kortisol, som vid stress produceras i stora mängder. När vi har stressat under en längre period är det vanligt att vi blir förkylda eftersom immunförsvaret nedprioriteras. Extra tillskott av vitamin C vid stress kan fungera förebyggande så vi undviker att bli sjuka.

Dosering: 1000 mg, helst utspritt under dagen så kroppen hela tiden har tillgång till extra C-vitamin. Du kan blanda C-vitaminpulver i en stor flaska vatten som du har med dig och dricker ur lite då och då.

Stress är inte farligt

Kom ihåg att du inte behöver vara rädd för att känna dig stressad. Det är helt normalt och inte farligt att känna sig pressad inför en deadline, nervös inför en presentation, orolig inför en flygresa, jäktad när du är försenad eller stressad när du har för mycket att göra.

Kortvariga stressreaktioner som går över skadar dig inte, även om det kan kännas väldigt jobbigt och obehagligt. Så länge du ser till att återhämta dig genom att varva ner och vila när stressen är över behöver du inte oroa dig.

Det allra viktigaste när du känner att stressen börjar slita på dig är att göra förändringar i livet som minskar din stressnivå. Näringsrik mat, tillräcklig sömn och återhämtning, motion i lagom dos och extra näringstillskott kan hjälpa dig minska stressens negativa effekter men du kan också behöva göra något åt orsakerna till att du känner dig stressad.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *