skip to Main Content

Kikärtsplättar

Plättar gjorda på kikärtsmjöl är ett snabbt, enkelt och glutenfritt alternativ till bröd. Jag gör dem både som tillbehör till soppor och grytor och som mellanmålsbröd med gott pålägg. Plättarna mättar bra eftersom kikärtsmjöl har en hög andel protein. Trots att jag kallar dem plättar är konsistensen mer som bröd – luftigt och gott. Bra pålägg är mosad avokado och några gurkskivor toppat med havssalt.

Kikärtsplättar

6 st

• 2 dl kikärtsmjöl
• En nypa havssalt
• 1 tsk bikarbonat
• ca 1 dl vatten
• Kokosolja till stekning

1. Blanda mjöl, bikarbonat och salt i en skål.
2. Gör en grop i mitten av mjölblandningen.
3. Häll vatten lite i taget i gropen och rör om. Anpassa vattenmängden så att konsistensen blir något trögflytande.
4. Hetta upp en stekpanna med kokosolja till medelvärme och klicka ut plättsmeten. Bred ut smeten lite med hjälp av en sked.
5. Stek plättarna gyllene.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Back To Top