skip to Main Content

Få mer energi när du känner dig trött hela tiden

Få mer energi när du känner dig trött hela tiden

Tänk dig att du har ett energikonto där du kan göra uttag eller insättningar. Allt du gör antingen minskar eller ökar energinivån på ditt konto.

När kontot är välfyllt mår du toppen. Du orkar med det du vill, är glad, avslappnad och kan njuta av livet.

Ett tomt energikonto ger motsatt känsla. Livet blir mörkt och tungt. Ingenting känns roligt och du orkar knappt ta dig upp ur sängen på morgonen.

Nivån på ditt energikonto kan inte alltid vara hög, eftersom livet har både upp- och nedgångar. Ingen kan vara pigg och glad hela tiden. Inte ens du. Men du kan se till att göra saker varje dag som laddar dig med energi, så du har en buffert för de tyngre dagarna.

Det viktigaste att komma ihåg är att du, och ingen annan, väljer hur mycket energi du gör av med och hur mycket du fyller på med. Ju mer du tar hand om dig och gör saker du mår bra av desto mer energi får du.

 

Så kan du få mer energi

 

1. Drick ordentligt med vatten

Din kropp består till 65% av vatten och det är viktigt att fylla på med nog mycket vatten varje dag. Om vätskebalansen rubbas minskar blodflödet till dina organ vilket gör att du känner dig trött och hängig. Drick ungefär 1,5 liter vatten per dag, mer om svettas under träning eller om det är varmt ute.

Kaffe, svart te och alkohol har en vätskedrivande effekt så drick mindre av det för att behålla en bra vätskebalans.

 

2. Ät näringsrik mat

Anledningen till att du måste äta mat är att kroppen behöver byggstenar från kolhydrater, protein, fett, vitaminer och mineraler för att fungera som den ska. Utan mat kan du inte skapa energi.

Det finns två enkla saker du kan göra för att höja din energinivå.

Nummer ett är att äta mer grönsaker, helst till varje måltid. Grönsaker ger kroppen en massa näring som hjälper till att skapa energi i cellerna.

Nummer två är att äta mindre socker, eftersom det tar mer energi i det långa loppet än det ger. Energikicken du får när du äter socker går ganska snabbt över och efter en stund känner du dig istället hängigare än du gjorde innan.

 

3. Hjälp kroppen med extra näringsämnen

Låg energinivå kan bero på brister på viktiga vitaminer och mineraler som kroppen behöver för att kunna producera energi. Om du känner dig trött hela tiden och inte hittar någon annan orsak kan det vara så att du behöver extra tillskott av till exempel vitamin b12, d-vitamin eller magnesium.

En näringsterapeut kan hjälpa dig undersöka vilka näringsämnen som skulle kunna hjälpa dig.

 

4. Rör på dig

När du är trött och inte orkar ta dig upp ur soffan känns träning kanske som det sista du vill göra. Men trots att det kräver energi att röra på kroppen ger det också så mycket mer energi tillbaka.

När jag säger att du ska röra på dig menar jag inte att du måste gå till gymmet och dra av ett svettigt spinningpass. Det räcker faktiskt med en vanlig promenad, ett yogapass eller simning.

När du rör på kroppen och tränar din kondition sätter dina celler igång med att producera mer energi för att kunna täcka det ökade behovet. Regelbunden rörelse ökar med andra ord din kropps energiproduktion. Visst är det smart?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Back To Top