3 sätt att minska spänningar i nacken

3 sätt att minska spänningar i nacken

3 sätt att minska spänningar i nacken

Massage är alltid skönt och kan effektivt lätta på spänningar om du har ont i nacken. Men det finns också enkla saker du själv kan göra när nacken känns stel och öm. Här kommer tips på 3 sätt att minska spänningar i nacken.

 

1. Få ner stressnivån i kroppen

Både nacken och axlarna blir ofta spända när vi känner oss stressade och pressade. Vid stress skickar hjärnan signaler till kroppen om att den ska göra sig redo för kamp eller flykt. Vi drar då omedvetet upp axlarna, spänner oss i nacken och andas ytligare som ett skydd mot det vi upplever som stressande.

Det positiva är att vi kan utnyttja kopplingen mellan kropp och hjärna till vår fördel. Om vi gör lugna rörelser med kroppen och andas djupt får hjärnan signaler som minskar stresspåslaget, vilket gör att muskelspänningarna kan lätta.

Här är några enkla saker du kan göra för att få ner stressnivån i kroppen och på så sätt minska spänningar i nacken:

  • När du känner att du börjar spänna dig i nacken och axlarna, ta en kort paus från det du håller på med.
  • Ställ dig upp och sträck ut kroppen ordentligt genom att lyfta armarna över huvudet.
  • Ta några djupa andetag och fokusera på utandningen. Sucka gärna när du andas ut, det hjälper till att släppa på spänningar.
  • Lyft axlarna när du andas in och släpp ner dem när du andas ut.
  • Rulla axlarna bakåt några gånger.

 

2. Stretcha

Muskler är oftast spända på grund av att de drar ihop sig och blir ”för korta”. Vi kan känna det genom att vi blir stela och får svårare att röra på huvudet och nacken. Genom att stretcha kan du sträcka ut de spända musklerna och göra dem rörligare igen.

  • Värm upp nacken genom att vrida huvudet från sida till sida några gånger. Låt sen huvudet hänga framåt och skapa en cirkelrörelse där du rullar det åt sidan, bakåt och kommer tillbaka ner på andra sidan. Upprepa några gånger och gör samma sak åt andra hållet.
  • Stretcha mjukt och försiktigt nacken genom att i tur och ordning böja framåt, åt sidorna och snett bakåt. Håll varje position 10-30 sekunder, i ett läge där du känner att muskeln sträcks.
  • Var försiktig när du stretchar nacken så du inte drar ut musklerna för långt. Känn efter vad som känns bra för dig och pressa inte mer än så.

 

3. Tryck på rätt punkter

Du kan mjuka upp och minska spänningar i nacken genom att massera, knåda och trycka på vissa punkter. Området vid skallbasen upp mot huvudet består av en massa muskelfästen som ofta känns ömma när vi är spända i nacken. Just därför är det extra skönt att bli masserad upp mot huvudet och i hårbotten.

Jag brukar lägga extra fokus på det här området när jag masserar och det kan du också göra för att själv lätta på spänningar i nacken, och även för att lindra huvudvärk.

  • Knåda nacken genom att växelvis klämma åt kring hela nacken med höger och vänster hand. Använd en hand i taget.
  • Använd fingertopparna för att massera längst ner på nacken och jobba dig uppåt mot skallbasen. Massera hela nacken men undvik nackkotorna i mitten eftersom de är känsliga för tryck.
  • Massera extra i området runt skallbasen, ungefär vid hårfästet i nacken. Använd fingertopparna för att trycka på dina ömma punkter.
  • Massera hårbotten med fingertopparna och tryck lite extra där det känns skönt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *